Studente assistance in the context of EFA:

the needs for access and permanence and confrontations with LGBTphobic practices in school daily life

Authors

  • Ana Paula Leite Nascimento Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS) e Universidade Federal de Sergipe (UFS)
  • Maria Helena Santana Cruz Universidade Federal de Sergipe (UFS)
  • Josiane Soares Santos Universidade Federal de Sergipe (UFS)

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i24.60128

Keywords:

Socioeconomic inequalities. LGBTphobia. Student Assistance.

Abstract

The study analyzes Student Assistance in the context of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education (EPT), particularized within the scope of Federal Institutes, with the empirical field of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Sergipe (IFS). We approached Student Assistance by conceiving it as a policy of access and permanence in the face of socioeconomic inequalities in Brazil. We brought up the marks of LGBT phobia in the school routine of youths that are increasingly hostile and violating existences that subvert heteronormativity. It was characterized as a qualitative and quantitative research, we conducted semi-structured interviews and data collection covering the macro and micro constitutive reality of the object being investigated, using dialectical historical materialism.

Author Biographies

Ana Paula Leite Nascimento, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS) e Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Assistente Social do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS), lotada no Campus Lagarto desde 2009. Graduada em Serviço Social pela Universidade Federal de Sergipe (UFS/2009). Especialista em Escola e Comunidade (UFS/2010). Mestra em Serviço Social (UFS/2014). Doutora em Educação (UFS/2019). Pós-Doutoranda em Educação (UFS/2020). Participa do Grupo de Pesquisa: Educação, Formação, Processo de Trabalho e Relações de Gênero (UFS) e do Grupo de Pesquisa em Educação Profissional e Tecnológica (NEPEPT/IFS). E-mail: paulajcbrasil@yahoo.com.br. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-2050-1596.

Maria Helena Santana Cruz, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Professora dos Programas de Pós-Graduação em Serviço Social e Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS); Coordenadora do Grupo de Pesquisa do CNPq: “Educação, Formação, Processo de Trabalho e Relações de Gênero” e Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares sobre a Mulher e Relações Sociais de Gênero (NEPIMG/UFS). E-mail: helenacruz@uol.com.br. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-7794-278X.

Josiane Soares Santos, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Professora Associada do Departamento de Serviço Social da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Graduada em Serviço Social (UFS/1996). Mestra em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/2000). Doutora em Serviço Social (UFRJ/2008). Compôs a gestão do CRESS/SE como presidenta (1999/2002); a gestão 2009/2010 da Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social (ABEPSS) na vice-presidência regional (Nordeste); a gestão 2014/2017 do Conselho Federal de Serviço Social (CFESS) e presidiu esta entidade na gestão 2017/2020. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas Marxistas (GEPEM/UFS). E-mail: josisoares@hotmail.com. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-6846-4424.

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Published

2020-11-04

How to Cite

LEITE NASCIMENTO, Ana Paula; SANTANA CRUZ, Maria Helena; SOARES SANTOS, Josiane. Studente assistance in the context of EFA: : the needs for access and permanence and confrontations with LGBTphobic practices in school daily life . Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 24, p. 618–645, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i24.60128. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60128. Acesso em: 19 may. 2024.

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