The role of student housing in the building of integral education in the Instituto Federal Catarinense - IFC

limits and potentialities

Authors

  • Eliane Juraski Camillo Doutora em Educação. Docente do IFSC.
  • Daiana Colombo Figueredo Instituto Federal Catarinense (IFC)

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i25.60160

Keywords:

Student Residence, Professional Education, Integral Human Formation, Youths

Abstract

This article is the result of research conducted by the authors during the Professional Master in Professional and Technological Education, in the year 2020. The general objective was to investigate the limits and potentialities of Student Housing (SH) as a space of integral formation of the students of the Technical Course in Agriculture Integrated to High School of the Instituto Federal Catarinense-IFC. The bibliographical research contemplated the objectives of raising the state of the art of the production of theoretical/empirical knowledge about the SH, to reflect on the Integrated High School in the perspective of the integral formation of the subjects and to understand the possible mediations of the school and of the work in the (re)construction of the juvenile identities. Narrative interviews were also carried out, based on the methodology of oral history, starting with generating questions and via whatsapp, a semi-structured questionnaire, since this stage of the research was impacted by the pandemic of the new Coronavirus. The objective was to ascertain the perceptions of students and graduates about the role of SH as a space of integral formation. The assumption confirmed was that the experience at SH contributes to the integral human formation of the subjects, contemplating their citizen formation, but presents limitations due to the need of institutional organization for the planning and follow-up of the activities developed during free time. From this work, it will be possible to resign the SH beyond its function in the student assistance program.

Author Biographies

Eliane Juraski Camillo, Doutora em Educação. Docente do IFSC.

Doutora em Educação e docente do Instituto Federal Santa Catarina (IFSC), atuando no Centro de Referência em Formação e EaD - Cerfead, em Florianópolis-SC. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6385-6629  

Daiana Colombo Figueredo, Instituto Federal Catarinense (IFC)

Mestra pelo Programa de Mestrado PROFEPT, doutoranda em Educação Científica e Tecnológica, no PPGECT UFSC e docente do Instituto Federal Catarinense (IFC). Orcid:  https://orcid.org/0000-0003-1526-8889

References

BLANC, M. V. O desafio de vir a ser: jovens universitários, moradias. Coletivas e identidades. XXVII Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. VIII Jornadas de Sociología de la Universidad de Buenos Aires. Asociación Latinoamericana de Sociología, Buenos Aires. Disponível em < http://cdsa.aacademica.org/000-062/1762> Acesso em: 12 de julho de 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Lei Nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília, DF, 1996.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnologia. Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrado ao Ensino Médio: Documento Base. Brasília, DF, 2007.

CIAVATTA, M. O Ensino Integrado, a Politecnia e a Educação Omnilateral. Por Que Lutamos? Trabalho & Educação, Belo Horizonte, MG, v. 23, n. 1, p. 187-205, 2014.

ESPIT, A. C. O Internato no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia: Pensionato ou Educandário? Tese de Doutorado em Educação nas Ciências, UNIJUÍ, Ijuí, RS, 2014.

IFC, CECOM. Institucional. Disponível em <ifc.edu.br> Acesso em 03 de maio de 2019.

IFC. Plano de Desenvolvimento Institucional do Instituto Federal Catarinense. Editora IFC, Blumenau, SC, 2019. Disponível em <http://consuper.ifc.edu.br/wp-content/uploads/sites/14/2019/01/PDI_2019-2023_VERSO_FINAL_07.06.2019_-_ps_Consuper.pdf> Acesso em: 04/07/2020.

IFC. Regulamento da Moradia Estudantil. 2019. Disponível em <http://estudante.ifc.edu.br/wp-content/uploads/sites/31/2019/12/Resolu%C3%A7%C3%A3o-n%C2%BA-59.2019-CONSUPER-com-anexos.pdf> Acesso em: 04/07/2020.

KOSIK, K. Dialética do Concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

MARCELINO, D. de S. C. Tempo Livre no Internato: E agora, o que fazer? Dissertação de Mestrado em Educação Agrícola, UFRRJ, Seropédica, RJ, 2013.

MEIHY, J. C. S. B. Manual de história oral. 2ª ed. São Paulo: Loyola, 1998.

MOURA, D. H.; LIMA FILHO, D. L.; SILVA, M. R. Politecnia e Formação Integrada: Confrontos Conceituais, Projetos Políticos e Contradições Históricas da Educação Brasileira. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, RJ, v. 20, n. 63, p. 1057-1080, 2015.

NOSELLA, P. Ensino Médio: Em Busca do Princípio Pedagógico. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 32, n. 117, p. 1051-1066, 2011.

QUEIROZ, C. M.; ALVES, L. A.; SILVA, R. R. da.; SILVA, K. N. da.; MODESTO, R. V. Evolução do Ensino Médio no Brasil. IN: V simpósio internacional: O estado e as políticas educacionais no tempo presente – UFU, Uberlândia, 2009. Disponível em <http://www.simposioes-tadopoliticas.ufu.br/imagens/anais/pdf/EP07.pdf>. Acesso em 20 de maio de 2019

RAMOS, M. Ensino Médio Integrado: Ciência, Trabalho e Cultura na relação entre Educação Profissional e Educação Básica. IN.: MOLL, J. Educação Profissional e Tecnológica no Brasil Contemporâneo: Desafios, Tensões e Possibilidades. Porto Alegre: Editora Artimed, 2010.

SANTOS, M. G. C. A Categoria de Formação Omnilateral em Marx e o Trabalho Enquanto Princípio Educativo. In: I Seminário Internacional e I Fórum de Educação do Campo da Região Sul do RS: Campo e Cidade em busca de Caminhos Comuns. Pelotas, RS, 2012. Disponível em < http://coral.ufsm.br/sifedocregional/images/Anais/Eixo%2005/Magda%20Gisela%20Cruz%20dos%20Santos.pdf> Acesso em 07 de julho de 2020.

SAVIANI, D. Trabalho e Educação: Fundamentos Ontológicos e Históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, RJ, v. 12, n. 34, p. 152-180, 2007.

Published

2021-08-16

How to Cite

CAMILLO, Eliane Juraski; FIGUEREDO, Daiana Colombo. The role of student housing in the building of integral education in the Instituto Federal Catarinense - IFC: limits and potentialities. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 25, p. 32–46, 2021. DOI: 10.29148/labor.v2i25.60160. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60160. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.