Institutional memories and comprehensive training in a technical course in the subsequent modality:

do students know the institution that professionalizes them?

Authors

  • Marilanes Gomes de Jesus Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
  • Gabriela Ventura da Silva Nascimento

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60182

Keywords:

Professional and Technological Education. Institutional Memories. Integral Training.

Abstract

Professional and Technological Education is anchored in the concept of integrated training that, in addition to overcoming educational duality, aims for an integral human formation. Thus, this article aims to promote reflection on the importance of institutional memories for the student in training. From a qualitative approach of exploratory nature, we sought to investigate student knowledge, in a subsequent course, regarding institutional memories in a federal institute of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education. Therefore, following the perspective of integral education in Professional and Technological Education, the discussions sought reflection on the importance and contributions of access to institutional memories during the formative process and the institutional role in this context. The research reaffirmed the importance of revisiting institutional memories, as well as revealed the relevance of their dissemination in the school environment as one of the possibilities for strengthening the integral education of students. The results revealed that, despite the little knowledge of the participants about the institution, they were receptive to the proposal and showed interest in the theme, attributing importance of such information to their training.

Author Biographies

Marilanes Gomes de Jesus, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro

Licenciada em Letras pela Universidade Estácio de Sá, com pós-graduação lato sensu em Metodologias do Ensino da Língua Portuguesa pela mesma Instituição de Ensino. Mestranda pelo Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT), no Instituto Federal do Rio de Janeiro-Campus Mesquita. Técnica Administrativa em Educação, no cargo de assistente em administração, no  Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - Campus São Gonçalo.

Gabriela Ventura da Silva Nascimento

Professora do Instituto Federal de Ciência, Educação e Tecnologia do Rio de Janeiro IFRJ. Doutora em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (NUTES)/UFRJ. Mestre em Ciências pela Fundação Oswaldo Cruz / Instituto Oswaldo Cruz. Licenciada em Ciências Biológicas pela UFRJ. Docente do Programa de pós-graduação Lato sensu em Educação e Divulgação Científica do Campus Mesquita/IFRJ e docente do Programa de Mestrado em Rede em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). Desenvolve pesquisa, extensão e ensino nas áreas da Educação Ambiental, Educação em Ciências, Divulgação Científica e Educação Profissional e Tecnológica.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Constituição: República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: <http://www.senado.gov.br/legislacao/const/con1988/ CON1988_05. 10.1988/CON1988.pdf >. Acesso em: 20 jan. 2020.
_____________. Ministério da Educação. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 20 jan. 2020.
_____________. Ministério da Educação. Lei Nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de educação Profissional, Científica e Tecnológica. Diário Oficial da União. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm> Acesso em: 23 de jun.2020.
CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e identidade. Revista Trabalho Necessário. Ano 3.n.3, 2005.
_____________. Arquivos da Memória e da Educação – Centros de Memória e Formação Integrada para não apagar o futuro. In: A pesquisa Histórica em trabalho e educação. REIS, Ronaldo Rosas (Orgs). Brasília: Liber Livro Editora, 2010.
_____________. RAMOS, Marise. Ensino Médio e Educação Profissional no Brasil: dualidade e fragmentação. Revista Retratos da Escola. Brasília, v. 5, n. 8, p. 27-41, jan./jun. 2011. Disponível em: <http//www.esforce.org.br>Acesso em: 10 de mai.2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FRIGOTTO, Gaudêncio. CIAVATTA, Maria. RAMOS, Marise. A educação de trabalhadores no Brasil contemporâneo: um direito que não se completa. Germinal: Marxismo e Educação em Debate. Salvador, v. 6, n. 2, p. 65-76, dez. 2014.
_____________. Educação omnilateral. In: CALDART, Roseli Salete. et al. (org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo: Expressão Popular, 2012.
_____________. CIAVATTA, Maria. RAMOS, Marise. “O trabalho como princípio educativo no projeto de educação integral de trabalhadores”, In: Educação Integral e sistema de reconhecimento e certificação educacional. COSTA, Hélio da e CONCEIÇÃO, Martinho da (Orgs). São Paulo: CUT, 2005.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa Social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2010.
HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais LTDA, 1990.
INSTITUTO FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Plano do Curso Técnico em Segurança do Trabalho. Disponível em: https://portal.ifrj.edu.br/sites/default/files/IFRJ/Cursos%20M%C3%A9dio%20%7C%20T%C3%A9cnico/plano_de_curso_tecnico_em_seg_do_trab_2013_marco.pdf>. Acesso em: 19 jun. 2019.
_____________.Matriz Curricular do Curso Técnico em Segurança do Trabalho Concomitante/Subsequente ao Ensino Médio – 2015. Disponível em: https://portal.ifrj.edu.br/sites/default/files/IFRJ/Cursos%20M%C3%A9dio%20%7C%20T%C3%A9cnico/matriz_sg.pdf Acesso em: 19 jun. 2019.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução Bernardo Leitão... [et al.] Campinas, SP Editora da UNICAMP, 1990.
NORA, Pierre. Entre Memória e História: a problemática dos lugares In: Projeto História. São Paulo: PUC, n. 10, pp. 07-28, dezembro de 1993.
PACHECO, Eliezer Moreira. Os Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Natal: IFRN, 2010.
RAMOS, Marise. Concepção do ensino médio integrado. Texto apresentado em seminário promovido pela Secretaria de Educação do Estado do Pará: maio/2008. Disponível em: https://tecnicadmiwj.files.wordpress.com/2008/09/texto-concepcao-do-ensinomedio-integrado-marise-ramos1.pdf. Acesso em: 20 jun. 2020.

Published

2020-12-21

How to Cite

JESUS, Marilanes Gomes de; NASCIMENTO, Gabriela Ventura da Silva. Institutional memories and comprehensive training in a technical course in the subsequent modality:: do students know the institution that professionalizes them? . Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 396–416, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60182. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60182. Acesso em: 31 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.