The implementation of Campus iporá:

narratives from pioneering workers

Authors

  • Suelia da Silva Araújo Instituto Federal Goiano - Campus Iporá
  • Adenilda Rodrigues da Silva Junqueira INSTITUTO FEDERAL GOIANO - CAMPUS IPORÁ
  • Sangelita Miranda Franco Mariano Instituto Federal Goiano - Campus Morrinhos

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60207

Keywords:

Narrativas, Campus Iporá, Histórias, Memórias

Abstract

This article  approaches about the History of Instituto Federal Goiano - Campus Iporá, implementation, founded on february the 1st 2010.  In this article, we aim to comprehend the historical context of the technical institution, so we conduct a qualitative research. Firstly, we present the contextualization of the municipality of Iporá and the interiorization process of implementation of Federal Institutes. Then, we interview some pioneering workers from the Campus to show their narratives. These subjects represent the  categories of teachers, Administrative Assistant and school manager. We used semi-structured interview as a guide to interview the staff members. Furthermore, in order to proceed with this study, we based on Silveira (2007), Delgado (2007), Clandinin e Connelly (2011), Halb­wachs (2013), Moran (2014), among others. The subjects’ narratives allowed us to know different points of view, expectations and experiences from whom started working in this institution in 2010 and still work nowadays. Thus, throughout the narratives, we show the subjects’ memory and the History in the face of the implementation challenges, the way followed during the ten years of the institution and also the relation between the implementation and the local development.

Author Biographies

Suelia da Silva Araújo, Instituto Federal Goiano - Campus Iporá

Técnica em Assuntos Educacionais do IF Goiano - Campus Iporá.

Adenilda Rodrigues da Silva Junqueira, INSTITUTO FEDERAL GOIANO - CAMPUS IPORÁ

Graduada pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2010). Pós Graduada em Educação do Campo, pelo Instituto Federal de Mato Grosso e em Formação Pedagógica pelo Instituto Federal Goiano, Mestranda do Instituto Federal Goiano Campus Morrinhos em Educação Profissional. Atualmente sou Pedagoga no IF GOIANO - CAMPUS IPORÁ. Tenho experiência na área de Administração, SUAP, e outros sistemas, com ênfase em Administração de Pessoal, execução orçamentária e financeira, Orientação Educacional, Assistência Estudantil e Atuação junto ao NAPNE - Núcleo de Atendimento a Pessoas com necessidades específicas.

Sangelita Miranda Franco Mariano, Instituto Federal Goiano - Campus Morrinhos

Graduada em Pedagogia, pela Universidade Federal de Uberlândia (2003). É especialista em Docência na Educação Superior, Universidade Federal de Uberlândia (2004). Mestre em Educação na Linha de Pesquisa "Saberes e Práticas Educativas" pela Universidade Federal de Uberlândia (2009) e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia, na linha de pesquisa " Estado, Políticas e Gestão da Educação" (2016). Atualmente trabalha no Instituto Federal Goiano - Campus Morrinhos, como docente do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico. Possui experiência na área de educação infantil; Políticas públicas educacionais, Práticas educativas , Avaliação e Estágio Supervisionado. 

References

BERNARDES, Arthur; MORAES, Flávia; LIMA, Rogério. Entrevista sobre A implantação do Campus Iporá: história contada por alguns servidores pioneiros, cedida as autoras da pesquisa para fins acadêmicos, Iporá, 2020.

BOSI, Ecléia. Memória e Sociedade: Lembranças de Velhos. 3. ed. São Paulo, Companhia das Letras, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm. Acesso em 25 jun. 2020.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Produto Interno Bruto dos Municípios. Rio de Janeiro: IBGE, 2016. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/estatisticas-novoportal/economicas/contas-nacionais/9088-produto-internobruto-dos-municipios.html?=&t=o-que-e>. Acesso em: Acesso em 24 jun. 2020.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Estimativas populacionais. Rio de Janeiro: IBGE, 2018. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/estatisticas-novoportal/sociais/populacao/9103-estimativas-depopulacao.html?=&t=o-que-e>. Acesso em 24 jun. 2020.

BRASIL, INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA GOIANO. Secretaria de Registros acadêmicos. Iporá, 2020.

BRASIL, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. Censo 2010. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/ . Acesso em 24 jun. 2020.

BRASIL, Ministério do Trabalho e Emprego - MTE. Programa de Disseminação de Estatísticas do Trabalho. Brasília: MTE, 2008. Disponível em: http://pdet.mte.gov.br/acesso-online-as-bases-de-dados. Acesso em 24 jun. 2020.
BRASIL, Ministério do Trabalho e Emprego - MTE. Programa de Disseminação de Estatísticas do Trabalho. Brasília: MTE, 2011. Disponível em: http://pdet.mte.gov.br/acesso-online-as-bases-de-dados. Acesso em 25 jun. 2020.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Sinopses Estatísticas da Educação Básica, 2017. Brasília: INEP, 2017. Disponível em: http://inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso em 25 jun. 2020.

CLANDININ, D. Jean. CONELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011.

COSTA, Bruno Marcelo de Souza. A escola como espaço de memórias e formação de identidade(s), Programa de Pós-Graduação Comunicação, Linguagem e Cultura - Unama n. 2 2013 ISSN 1517-199x. Disponível em: file:///C:/Users/Adenilda/Downloads/778-2822-3-PB%20(3).pdf. Acesso em 25 jun. 2020.

DELGADO, Lucília de Almeida Neves. História Oral e narrativa: tempo, memória e identidade. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. Disponível em:
https://pt.scribd.com/read/405827709/Historia-oral-Memoria-tempo-identidades#. Acesso em 10 de jun. 2020.

GALLICCHIO, E. El Desarrollo Local en América Latina: estrategia política basada en la construcción de capital social. Seminário Desarollo con inclusión y equidad: sus implicancias desde lo local. Córdoba: SEHAS, 2004.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2013. Aedos, Porto Alegre, v. 8, n. 18, p. 247-253, Ago. 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/aedos/article/viewFile/59252/38241. Acesso em 25 jun. 2020.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução de Laurent Léon Schaffter. São Paulo: Revista dos Tribunais, 1990.

MOLLOY, Sylvia. Vale o escrito: a escrita autobiográfica na América hispânica. Chapecó: Argos, 2003.

MORAN, José. Construindo novas narrativas significativas na vida e na educação. In: PORTO, Ana Paula Teixeira; SILVA, Denise Almeida; PORTO, Luana Teixeira. Narrativas e mídias na escola. Frederico Westphalen: URI, 2014. p. 43-58. Disponível em http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2016/04/construindo.pdf. Acesso em 10 mai. 2020.

POLLAK, Michael. Memória, Esquecimento, Silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol.2, nº 3, 1989. p. 03-15.

SILVEIRA, Éder da Silva. História Oral e memória: pensando um perfil de
historiador etnográfico. MÉTIS: história & cultura, v. 6, n. 12, p. 35-44, jul./dez. 2007. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/metis/article/view/835. Acesso em 13 jun. 2020.

ZANETTE, Marcos Suel. Pesquisa qualitativa no contexto da Educação no Brasil. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 65, p. 149-166, jul./set. 2017.

Published

2020-12-21

How to Cite

ARAÚJO, Suelia da Silva; RODRIGUES DA SILVA JUNQUEIRA, Adenilda; MARIANO, Sangelita Miranda Franco. The implementation of Campus iporá: : narratives from pioneering workers. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 443–464, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60207. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60207. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.