The SEBRAE offensive on high school

Authors

  • Ramon Mendes da Costa Magalhães Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG
  • Rodrigo de Azevedo Cruz Lamosa Departamento de Educação e Sociedade (DES). Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.62709

Keywords:

Entrepreneurship. Education. High school.

Abstract

This article aims to analyze the performance of SEBRAE and its influence on educational institutions in the context in which this organization becomes the main diffuser of "entrepreneurial education" throughout the national territory in the scope of high school. In the midst of the COVID-19 pandemic in 2020, SEBRAE launched a document entitled "Entrepreneurship in the high school curriculum", with a view to placing the "disposition" as a "partner" of public and private institutions in the development of entrepreneurship. The research strategy used was content analysis, through which it was possible to critically understand the formulations present in the document produced by SEBRAE. The analysis process was not produced in a static and sequential way, there is a constant movement between the documents, hypotheses and objectives, to reach their final formulation. We seek to go beyond appearance, therefore, interests the latent content, essence, meaning and mediations that lie behind the immediate appearance. We conclude, then, that the analyzed document has an explicit intention to place SEBRAE with the main "partner" to develop entrepreneurship in high school educational institutions in the country, through the project of "entrepreneurial education", spreading among managers, teachers and students a certain way of being, acting and thinking about society.

Author Biographies

Ramon Mendes da Costa Magalhães, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Atualmente é Professor de Ensino Superior da Universidade do Estado de Minas Gerais, Campus Carangola/MG, e da rede municipal de educação de Duque de Caxias, e doutorando no Programa de Pós graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (PPGEDUC-UFRRJ).

 

Rodrigo de Azevedo Cruz Lamosa, Departamento de Educação e Sociedade (DES). Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

Professor Adjunto do Departamento Educação e Sociedade (DES) e do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Mestre e doutor em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal do Ensino Superior (CAPES). Bacharel e licenciado em História pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Líder do grupo de pesquisa Laboratório de Investigação em Estado, Poder e Educação (LIEPE). Membro filiado à International Gramsci Society (IGS) e à Red Latinoamericana y Caribña de Estudos Gramscianos. Coordenador da coluna Tubarões da Educação no portal Esquerda On Line.

Procid: https://orcid.org/0000-0002-7183-9589

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Published

2021-04-27

How to Cite

MAGALHÃES, Ramon Mendes da Costa; LAMOSA, Rodrigo de Azevedo Cruz. The SEBRAE offensive on high school. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 121–142, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.62709. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/62709. Acesso em: 19 may. 2024.

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