The Voice of School Dropout:

a case study on the Manacapuru advanced

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.72008

Keywords:

Formação Tecnológica, Permanência na escola, Evasão escolar, Educação Profissional

Abstract

This research aimed to investigate the factors that have led students to drop out of school in the subsequent modality of the Advanced Campus Manacapuru. We assume that the measures adopted to ensure the completion of subsequent technical courses need to consider the specificities of each regional context and the subjects served. Therefore, as a methodological delimitation, we chose the case study method because it allows to investigate a contemporary phenomenon within its real context, being mainly indicated, according to Yin (2001), when the limits between the phenomenon and the context are not clearly defined as is our research case. The analysis points out that the Student Assistance policies within the IFAM are essential for the permanence of the students, but factors outside the institution, together with family, social and financial problems were more relevant in the students' decision to complete or not the subsequent technical courses they started .

Author Biographies

Jeane de Lima Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM

Possui graduação em Serviço Social pelo Centro Universitário do Norte (2011), especialização em Gestão do SUAS e Violência Infrafamiliar. Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) pelo IFES. Atualmente trabalha como Assistente Social no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas. Tem experiência na área de Saúde Coletiva, com ênfase em Saúde Pública e Educação Profissional e Tecnológica.

Rosa Oliveira Marins Azevedo, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologias do Amazonas - IFAM

Doutorado em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT (2014); Mestrado em Ensino de Ciências pela Universidade do Estado do Amazonas - UEA (2008); Especialização em Psicopedagogia (2005) e em Metodologia do Ensino Superior (2004) pela Universidade Federal de Rondônia - UNIR; Graduação em Pedagogia pela Faculdade Niteroiense de Educação Letras e Turismo (1988). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologias do Amazonas (IFAM) nos cursos de licenciatura em Física, Química, Ciências Biológicas e Matemática e também nos cursos de Mestrado em Ensino Tecnológico e Mestrado em Educação Profissonal e Tecnológica. Atuou no Mestrado em Ensino de Física, na coordenação do Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico do IFAM, e do Estágio Curricular das Licenciaturas. É pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Processos Formativos de Professores no Ensino Tecnológico (IFAM). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores de Ciências/Ensino Tecnológico/Educação Profissional e Tecnológica, Estágio Curricular, Educação Científica, Pesquisa-ação. http://lattes.cnpq.br/3056605003492861  https://orcid.org/0000-0002-8246-8453 http://ppget.ifam.edu.br    

References

AZEVEDO, Clayte de Paula e Lima, Ezilda Soares. A evasão escolar no CEFET – MT. Ocorrência e visões. 2009.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 23 out. 2016.
CASTRO, A. M. Um Estudo sobre evasão no Curso Técnico de Nível Médio Subsequente em Mecânica no IFRN- Campus Mossoró. 138 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação) Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), 2017.
CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Parecer do CNE/CEB, São Paulo. 2009.
DORE, R. Evasão e repetência na rede federal de educação profissional-XXXVII RediTec - Reunião dos Dirigentes das Instituições Federais de Educação Profissional e Tecnológica – Maceió, Alagoas: set. 2013. Disponível em: http://www.reditec.ifal.edu.br/arquivos-1/apresentacoes/dia-04-09/Tema%2005%20-%20Evasao%20e%20Repetencia%20na%20Rede%20Federal%20de%20Educacao%20Profissional.pdf/. Acesso em: 18 set. 2020.
FIGUEIREDO, N. D.; SALLES, D. M. Educação Profissional e evasão escolar em contexto: motivos e reflexões. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro. v. 25, n. 95, p. 356-392, abr. 2017.
JOHANN, C. C. Evasão escolar no Instituto Federal Sul-rio-grandense: um estudo de caso no Campus Passo Fundo. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Passo Fundo. Passo Fundo, 2012.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Maria de Andrade. Fundamentos da Metodologia Científica. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MACHADO, M. R. A evasão nos cursos de Agropecuária e Informática/nível técnico da Escola Agrotécnica Federal de Inconfidentes-MG (2002 a 2006). 2009. 134 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2009.
MACHADO, M. R. L.; MOREIRA, P. R. Educação profissional no Brasil, evasão escolar e transição para o mundo do trabalho. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA, 3., 2012, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Cefet-MG, 2012.
SAMPIERI, Roberto Hernandez. COLLADO, Carlos Fernandez, LUCIO, María del Pilar Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23.ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez Editora, 2007.
SILVA FILHO, R. B. Evasão e Permanência do Aluno-Trabalhador na Educação Profissional Técnica Subsequente ao Ensino Médio do IFAP Santana–Amapá. 116 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica). Universidade Federal do Pará, 2018.
SOUZA, J. A. Permanência e evasão escolar: um estudo de caso em uma Instituição de Ensino Profissional. Revista Brasileira de Educação Profissional Tecnológica. v. 1, n. 6, p. 19-29, 2013.
YIN, R.K. Estudo de caso: planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2021-12-31

How to Cite

SILVA, Jeane de Lima; AZEVEDO, Rosa Oliveira Marins. The Voice of School Dropout: : a case study on the Manacapuru advanced . Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 26, p. 275–297, 2021. DOI: 10.29148/labor.v2i26.72008. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/72008. Acesso em: 19 may. 2024.

Similar Articles

<< < 31 32 33 34 35 36 37 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.