The use of facebook in chemistry classes

a pedagogical intervention with students in the second high school series

Authors

  • João Batista Soares Vila Nova Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino do Amazonas
  • Alexandra Nascimento de Andrade Universidade Federal do Amazonas - UFAM
  • Priscila Eduarda Dessimoni Morhy Centro Universitário do Norte - UNINORTE- AM
  • Carolina Brandão Gonçalves Pedagoga do Museu Amazônico e diretora da Divisão de Difusão Cultural - Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.44449

Keywords:

Teaching, Pedagogical intervention, Chemical

Abstract

This article aims to investigate the contributions of using Facebook through a pedagogical intervention in Chemistry classes, with students of the 2nd grade of High School, from a State school in the North Zone of the city of Manaus - AM. The research made use of Fanpage, creating it for students to discuss, post and clarify doubts about the contents of Chemistry, since from the records, it was found some of the difficulties encountered by students in understanding the contents of this curricular component were due to monotonous classes, which justified their lack of encouragement and interest. After the pedagogical intervention, with the use of Facebook in class it was found, through the students' speeches, that the learning of the contents was satisfactory, since it helped the teacher, and themselves, who were able to answer questions and interact in the forums, sending videos and questions about the contents studied, contributing to the greater involvement of all. It became evident that the use of social network, in this case Faceboock, can be used to analyze and resolve issues and exercises of programmatic content, solving doubts more quickly, with the exchange of knowledge and information. This research highlights the importance of the relationship between student and teacher, and the need to encourage the free expression of students and the use of applications and software for their educational process, in all disciplines.

Author Biographies

João Batista Soares Vila Nova, Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino do Amazonas

Graduada em Quimica pela Universidade Federal do Amazonas, UFAM, Brasil. Professor da Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino do Amazonas.

Alexandra Nascimento de Andrade, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Graduada em Pedagogia (FSDB). Especialista em Gestão e Supervisão Escolar pela UNINORTE Laurent. Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela Faculdade Salesiana Dom Bosco (FSDB). Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade Salesiana Dom Bosco (FSDB). Mestra em Educação em Ciências na Amazônia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Doutoranda em Educação na Amazônia – Educanorte - PGEDA (UFPA). Pedagoga da Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino do Amazonas (SEDUC/AM).

Priscila Eduarda Dessimoni Morhy, Centro Universitário do Norte - UNINORTE- AM

Bióloga, Especialista em Didática do Ensino Superior, Mestre em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia - PPGEEC/UEA. Doutoranda em Biotecnologia (UFAM) com foco em Gestão, Cadeias produtivas e Inovação. Pesquisadora membro do Grupo de Estudo e Pesquisa Educação em Ciências em Espaços Não Formais - GEPECENF/UEA. Professora do Centro Universitário do Norte - UNINORTE- AM.

Carolina Brandão Gonçalves, Pedagoga do Museu Amazônico e diretora da Divisão de Difusão Cultural - Universidade Federal do Amazonas

Graduada em Pedagogia e mestre em Ciências da Comunicação, pela Universidade Federal do Amazonas. Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Minho (2010), Braga – Portugal, na área de Políticas, Administração e Sistemas educacionais. Atualmente é pesquisadora da Universidade do Estado do Amazonas, atuando no Programa de Pós-graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia. Pedagoga do Museu Amazônico, e diretora da Divisão de Difusão Cultural - Universidade Federal do Amazonas. Também atua como professora no doutorado em Educação na rede de educadores da região Norte EDUCANORTE (UEA).

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Published

2020-12-31

How to Cite

NOVA, João Batista Soares Vila; ANDRADE, Alexandra Nascimento de; MORHY, Priscila Eduarda Dessimoni; GONÇALVES, Carolina Brandão. The use of facebook in chemistry classes: a pedagogical intervention with students in the second high school series. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 604–616, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.44449. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44449. Acesso em: 18 may. 2024.

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