Remote teaching and education in pandemic times of the new coronavirus in Brazil

critical approach on the impacts on teaching-learning

Authors

  • Fabrício Rodrigues da Silva Instituto Federal do Ceará - IFCE
  • Adriana Alves da Silva Instituto Federal do Ceará - IFCE

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60170

Keywords:

Crise pandêmica., Novo coronavírus, Ensino remoto, Precarização do ensino-aprendizagem.

Abstract

The article discusses the impacts of remote education on professional and technological education in Brazil in times of crisis and pandemic of COVID19, an infectious disease caused by the new coronavirus (SARS-CoV-2) that has victimized thousands of workers worldwide. The pandemic is not the same for everyone, brutally affecting the countries of dependent capitalism, such as Brazil, the current epicenter of the disease, and in this, the most disadvantaged classes, by the absence of an effective state of rights. A final assessment of this impact is not yet possible, since the pandemic has not yet stabilized and remote education may still last, however due to the conditions in which it is being carried out, we infer that it constitutes a fragile and incipient modality, not guaranteeing training and the quality of education. The discussion of this theme, as well as the resistance to the dismantling of rights is urgent, since with the current humanitarian crisis has become more favorable to capital, through the State, to advance on these rights and in particular on public education, implementing mechanisms that impact and compromise critical and quality training.

Author Biographies

Fabrício Rodrigues da Silva, Instituto Federal do Ceará - IFCE

Assistente Social. Doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atua como perito judicial em processos civis no Tribunal de Justiça do Estado do Ceará - TJCE, Comarca de Icó. Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Serviço Social da Universidade Estadual da Paraíba (PPGSS/UEPB). Especialista pelo Programa de Pós-graduação em Ciências da Educação e Docência do Ensino Superior do Centro Universitário Vale do Salgado (UNIVS). Membro do Grupo de Estudos, Pesquisas e Assessoria em Políticas Sociais (GEAPS/DSS/UEPB). Membro do Grupo de Estudos em Seguridade Social, Fundo Público e Ajuste Fiscal, vinculado ao Núcleo de Educação, Políticas Sociais e Serviço Social (NEPSSS/IFCE). Pesquisa na área da Financeirização do Capital, Ajuste Fiscal, Fundo Público e Orçamento da Seguridade Social brasileira, com ênfase na Previdência Social.

Adriana Alves da Silva, Instituto Federal do Ceará - IFCE

Possuí Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará. É Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do quadro efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Campus Iguatu e Assistente Social da Secretaria de Saúde do Estado do Ceará/18ª CRES - Iguatu. Tem experiência nas áreas de Educação com ênfase em Educação Profissional e Assistência Estudantil e na área de Saúde com ênfase em Políticas de Saúde, Gestão em Saúde, e Saúde do Adolescente.

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Published

2020-12-19

How to Cite

SILVA, Fabrício Rodrigues da; SILVA, Adriana Alves da. Remote teaching and education in pandemic times of the new coronavirus in Brazil: critical approach on the impacts on teaching-learning. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 87–109, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60170. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60170. Acesso em: 17 may. 2024.

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