Capitalism, crisis and education

Authors

  • Michel Goulart da Silva Instituto Federal Catarinense - IFC
  • Ricardo Scopel Velho Instituto Federal Catarinense - IFC

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.62704

Keywords:

Crisis. Marketplace. Education.

Abstract

This article aims to problematize the current moment of Brazilian capitalism and the consequent centralization of the education market. The concept of the social form of capital in the world market is briefly discussed and the current category of dependence applied to the so-called peripheral countries is questioned. There is a growing educational centralization in some corporate megacorporations. This description has the purpose of trying to apprehend the movement of expansion of the specifically capitalist relationship to broad sectors of the market economy. Thus, leaving the classic division between nations in global geopolitics in evident anachronism, becoming more appropriate to apprehend the real through the analysis of these corporations. Finally, the need for a radical theoretical research initiative capable of providing unitary and coherent explanations with the economic, political, social and educational reality to working class organizations is pointed out, because only in the power of this correct understanding will it be possible to leave the catastrophic defeat in which we find ourselves.

Author Biographies

Michel Goulart da Silva, Instituto Federal Catarinense - IFC

Doutor em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Realizou estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em História da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Técnico em Assuntos Educacionais do Instituto Federal Catarinense (IFC). Possui graduação e mestrado em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Tem experiência na área de História, com ênfase em História do Brasil Contemporâneo, atuando principalmente nos seguintes temas: ditadura no Brasil, modernização, marxismo e cultura política.

Ricardo Scopel Velho, Instituto Federal Catarinense - IFC

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Sociologia Política. Graduado em Ciências Sociais, na UFSC. Vice-líder do Grupo de Estudos em Atualidades (GEA), no IFC. Participante do Grupo de estudos capital, trabalho e educação (GECATE). Professor no Instituto Federal Catarinense, campus de Rio do Sul. Tem atuação na área de sociologia crítica, com ênfase nos seguintes temas: formação social brasileira, economia política e trabalho/educação.

References

BATISTA, Eraldo Leme; GOMES, Helica Silva Carmo. A Educação Profissional no Brasil: algumas notas sobre os anos 1930 e 1940. In: BATISTA, Eraldo Leme; GOMES, Helica Silva Carmo. (Org.). Trabalho, Educação e Reprodução Social: as contradições do capital no século XXI. Bauru: Canal 6, 2011, p. 229-246.
BATISTA, Roberto Leme. A reestruturação produtiva e a nova ideologia da nova educação profissional: adaptação e competências, In: BATISTA, Eraldo Leme; GOMES, Helica Silva Carmo. (Org.). Trabalho, Educação e Reprodução Social: as contradições do capital no século XXI. Bauru: Canal 6, 2011, p. 13-41.
CASTELO, Rodrigo. Subdesenvolvimento, capitalismo dependente e revolução: Florestan Fernandes e a crítica da economia política desenvolvimentista. In: MALTA, Maria Mello de (coord.). Ecos do desenvolvimento: uma história do pensamento econômico brasileiro. Rio de Janeiro: IPEA; Centro Celso Furtado, 2011.
ENGELS, Friedrich. A situação da classe trabalhadora na Inglaterra. São Paulo: Boitempo, 2008.
FAT, 2020. https://fundacaofat.org.br/disputa-por-universidades-pode-gerar-apenas-3-grandes-grupos-educacionais-no-pais/ consultado em 16 de outubro de 2020.
FERNANDES, Florestan. Poder e contrapoder na América Latina. São Paulo: Expressão Popular, 2015.
FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
IASI, Mauro Luis. Política, Estado e Ideologia na trama conjuntural. São Paulo: ICP - Instituto Caio Prado Junior, 2017
LEHER, Roberto. Universidade brasileira: reforma ou revolução? Atualidade de uma obra fundamental. In: FERNANDES, Florestan. Universidade brasileira: reforma ou revolução? São Paulo: Expressão Popular, 2020.
MARTINS, José Antônio. Anotações acerca da dinâmica dos ciclos econômicos e crises capitalistas nos primeiros anos do século 21. Mimeo, 2009. Disponível em: criticadaeconomia.com.br, consultado em 22 de ferreiro de 2021.
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. 2ª Ed. São Paulo, Boitempo, 2017.
POCHMANN, Marcio. Estremecimento do trabalho no Brasil. Revista Labor, v. 1, n. 23, p. 35-54, 2020.
PRADO, Fernando Correa; CASTELO, Rodrigo. O início do fim? Notas sobre a teoria da dependência do Brasil contemporâneo. Revista Pensata, V.3 N.1. 2013.
PUJOL, https://desafiosdaeducacao.grupoa.com.br/crise-acelera-aquisicoes-ensino-superior/ consultado em 16 de outubro de 2020.
SGUISSARDI, Valdemar; SILVA JR, João Reis. Novas faces da educação superior no Brasil: reforma do Estado e mudança na produção. 2ª ed. São Paulo: Cortez; Bragança Paulista: USF, 2001.
SHAIKH, Anwar. Uma introdução à história das teorias de crise. Ensaios FEE, Porto Alegre, 4(1):5-45, 1983.

Published

2021-04-27

How to Cite

SILVA, Michel Goulart da; VELHO, Ricardo Scopel. Capitalism, crisis and education. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 143–156, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.62704. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/62704. Acesso em: 12 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.