The construction of the professional identity of the administrative technician in education:

narrative inquiry as a possibility for research

Authors

  • Eveline Boppré Besen Wolniewicz UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA - UFSC
  • Marimar Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina
  • Nilo Otani Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i25.70846

Keywords:

Scientific method, Professional identity, Education professional, Vocational education

Abstract

This article discusses the concept of identity articulated with the concept of work and proposes narrative inquiry as a method and phenomenon of investigation of the construction of administrative technicians’ professional identity in education. Participated in the study administrative technicians that work in the context of Vocational and Technological Education in a Federal Institute of Education, Science and Technology of the southern region of Brazil. The instruments used to foster the act of telling stories were photographic image, narrative interview, and semi-structured interview. Narrative Inquiry, as a research method and phenomenon to be investigated, proved to be an important ally of the researcher in investigative process. It provided important discoveries regarding the identity construction of workers that have been scarcely academically studied in the educational context, thus, promoting advances in scientific knowledge on the research theme.

Author Biographies

Eveline Boppré Besen Wolniewicz, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA - UFSC

Administradora na Universidade Federal de Santa Catarina. Possui graduação em psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002), graduação em administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2007), especialização em orientação profissional voltado ao mercado de trabalho pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2006) e mestrado profissional na área de ensino em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC-PROFEPT). 

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9183-497X

Marimar, Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Santa Catarina (1976), especialização em Metodologia de Ensino pela Universidade do Sul de Santa Catarina (1998), mestrado (2003) e doutorado (2009) em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente é professora efetiva do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC). Atuou como professora substituta do Departamento de Metodologia de Ensino, do Centro de Ciências da Educação e como professora convidada do Departamento de Línguas e Literaturas Estrangeiras, do Centro de Comunicação e Expressão, no Curso de Licenciatura em Letras/Espanhol e Inglês, na modalidade a distância, e no Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, da UFSC. Faz parte do grupo de pesquisa Língua(gem) e Comunicação. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, pesquisando principalmente os seguintes temas: formação de professor de línguas estrangeiras; tecnologias digitais na educação básica, técnica e tecnológica; línguas estrangeiras no contexto profissional; educação de surdos na EPT; discurso de gênero e apagamentos no contexto profissional. 

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-3132-1355

Nilo Otani, Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina

Docente do Centro de Referência em Formação e EaD (Cerfead/IFSC) e do Mestrado Profissional em Rede EPT (ProfEPT). Pós-Doutor pela Florida Christian University (2014); Doutor pelo EGC/UFSC (2008); Mestre em Administração CPGA/UFSC (2005); Especialista em Formação EaD SEI/UNIP (2010); Bacharel em Administração PUC/SP (1985). Pesquisador na área de ensino com foco na Educação Profissional e Tecnológica. Avaliador INEP/MEC desde 2010.

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-8834-7054

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Published

2021-08-16

How to Cite

WOLNIEWICZ, Eveline Boppré Besen; SILVA, Marimar da; OTANI, Nilo. The construction of the professional identity of the administrative technician in education: : narrative inquiry as a possibility for research. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 25, p. 81–105, 2021. DOI: 10.29148/labor.v2i25.70846. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/70846. Acesso em: 11 may. 2024.

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