Gender and sexuality in education:

silencing and resistance in student education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i27.80580

Keywords:

Pedagogy Course. Education. Gender. Sexuality.

Abstract

This article aims to discuss how (and if) gender and sexuality issues in education are addressed in the Pedagogy course at the Federal University of XXXXX, as a Brazilian public university, from the perspective of students in the last semester of the course. Therefore, the study focuses on the impact that such issues had during the course, with emphasis on the areas, disciplines, projects and approach identified by the students. Based on the data collected, the research shows that students in the last semester have few and/or shallow discussions on the subject, in addition to homophobic representations in the speeches of professors and students of the course. Such evidence emphasizes the importance of the performance of the faculty of the course in question, and of other degrees, in order to pay attention to the importance of pedagogical work related to these themes in the initial teacher training.

Author Biographies

Orleans Alves Parente, Universidade Federal do Ceará - UFC

Pedagogo formado pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará - UFC. Possui experiência em estudos na área de Política Educacional, estudos culturais e questões de gênero e sexualidade na educação, tendo sido bolsista de iniciação à docência na área de Formação Intercultural e Política Educacional. 

Ronaldo de Sousa Almeida, Universidade Federal do Ceará - UFC

É professor Adjunto do Departamento de Estudos Especializados da Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal do Ceará (UFC). É Doutor em Filosofia e Sociologia da Educação (2015) e Mestre em Trabalho e Educação (2009), ambos pelo programa de Pós-graduação em Educação (FACED/UFC). Possui Licenciatura em Pedagogia (FACED/UFC). Possui formação em Psicanálise pelo Instituto Dédalus de Psicanálise. Coordena o Laboratório de Estudos sobre a Diversidade e Diferença na Educação (LEDDE / FACED). Desenvolve estudos nas áreas: Movimentos Sociais e Interculturalidade; Educação, Diferença e Diversidade; Educação de Jovens e Adultos.

References

Associação Brasileira de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais. Secretaria de Educação. Pesquisa Nacional sobre o Ambiente Educacional no Brasil 2015: as experiências de adolescentes e jovens lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais em nossos ambientes educacionais. Curitiba: ABGLT, 2016.

BALIEIRO, Fernando de Figueiredo. Não se meta com meus filhos: a construção do pânico moral da criança sob ameaça. CADERNOS PAGU, p. e185306, 2018.

BEAUVOIR, Simone. Le deuxième sexe. Paris: Gallimard, 1949.

BRANDÃO, E. R; LOPES, R. F. F. “Não é competência do professor ser sexólogo”: o debate público sobre gênero e sexualidade no Plano Nacional de Educação. Civitas – Revista de Ciências Sociais, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 100-123, jan-abr. 2018.

BRASIL. Conselho Nacional de Combate à Discriminação. Brasil sem Homofobia: programa de combate à violência e à discriminação contra GLTB e promoção da cidadania homossexual. Brasília, DF, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Censo da Educação Superior 2017. Brasília, DF, 2017.
BRITZMAN, D. O que é esta coisa chamada amor: identidade homossexual, educação e currículo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 71-96, jan-jun 1996.

BOLSONARO, Jair. www.bolsonaro.com.br. Youtube. Disponível em: https://youtu.be/ONfPCxKdGT4. Acesso em: 06 mar. 2020.

CIRINO, Oscar. O desejo, os corpos e os prazeres em Michel Foucault. Mental, Barbacena, v. 5, n. 8, p. 77-89, jun. 2007.

FACULDADE DE EDUCAÇÃO, XXX. Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia Diurno. XXXXX, XX, 2013. Disponível em: XXXXXX.pdf. Acesso em: 01 set. 2020.

FOUCAULT, M. Histoire de la sexualité: la volonté de savoir. Paris: Gallimard, 1976. v. 1.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. Rio Grande do Sul: UFRGS, 2009.
JACÓ-VILELA, A; CURADO, J. C. Estudos de Gênero na Psicologia (1980-2016): Aproximações e Distanciamentos. PSICOLOGIA: CIÊNCIA E PROFISSÃO (ONLINE), v. 41, p. 01-16, 2021.
JUNQUEIRA, R. D. Currículo heteronormativo e cotidiano escolar homofóbico. Revista Espaço do Currículo (Online), João Pessoa, v. 2, p. 208-230, 2010.
LOURO, GUACIRA LOPES. GÊNERO, SEXUALIDADE E EDUCAÇÃO: UMA PERSPECTIVA PÓS-ESTRUTURALISTA. 16 ED. PETRÓPOLIS: VOZES, 2014.
MACEDO, E. AS DEMANDAS CONSERVADORAS DO MOVIMENTO ESCOLA SEM PARTIDO E A BASE NACIONAL CURRICULAR COMUM. EDUC. SOC., CAMPINAS, V. 38, N. 139, P. 507-524, ABR-JUN. 2017.
MEC. Caderno Escola sem Homofobia. Brasília. DF, 2009. Disponível em: https://nova-escola-producao.s3.amazonaws.com/bGjtqbyAxV88KSj5FGExAhHNjzPvYs2V8ZuQd3TMGj2hHeySJ6cuAr5ggvfw/escola-sem-homofobia-mec.pdf. Acesso em: 7 maio. 2021.

OLIVEIRA, S.; NEVES, M. Y.; BRITO, J.; ROTENBERG, L. Relações sociais de sexo/gênero, trabalho e saúde: contribuições de Helena Hirata. Saúde em Debate, v. 45, p. 137-153, 2021.

POMPEU, S. L. E.; SOUZA, E. M. A Discriminação Homofóbica mediante o Humor: naturalização e manutenção da heteronormatividade no contexto organizacional. ORGANIZAÇÕES & SOCIEDADE (ONLINE), v. 26, p. 645-664, 2019.

SEMIS, L. "Gênero” e “orientação sexual” têm saído dos documentos sobre Educação no Brasil. Por que isso é ruim?. Nova Escola, São Paulo, 11 abr. 2017. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/4900/os-termos-genero-e-orientacao-sexual-tem-sido-retirados-dos-documentos-oficiais-sobre-educacao-no-brasil-por-que-isso-e-ruim. Acesso em: 02 jul. 2020

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 5-22, jul/dez. 1990.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Anuário Brasileiro da Educação Básica. 2019. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/302.pdf. Acesso em: 29 maio. 2020.

WARNER, Michael. Fear of a Queer Planet: queer politics and social theory. Minneapolis/London: University of Minnesota Press, 1993.

Published

2022-07-03

How to Cite

PARENTE, Orleans Alves; ALMEIDA, Ronaldo de Sousa. Gender and sexuality in education: : silencing and resistance in student education. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 27, p. 141–153, 2022. DOI: 10.29148/labor.v1i27.80580. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80580. Acesso em: 15 may. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.