The Education as an Instrument for Transforming Reality:

application in the central hinterland of Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i22.43891

Keywords:

social transformation;, education;, society;, learning process;, appreciation of experience.

Abstract

The learning process is inherent to living beings, especially human beings, it is continuous from the beginning of existence to its end and formal education is an important part of this process, but it is not limited to it. The article seeks to highlight the transformative action of education in the reality of people, based on a broad debate about education and its transforming power, as well as the use of it in the context of a project applied in municipalities in the Central Hinterland of Ceará. Project that seeks the commitment to awaken in its graduates a reflection about a liberating education. The project is in line with the liberating learning methodology by seeking to train individuals aware of their realities and make them part of the learning process for change. However, social transformation, through education, does not happen effectively if all methodological forms, whether practical or human and critical formation, are not in line with pedagogical practice. As a conclusion, there was a significant impact on the reality of students and of municipalities reached by the program, showing that a liberating pedagogy turns young people into protagonists of their social reality.

Author Biographies

Jerciano Pinheiro Feijó, Instituto Federal do Ceará - IFCE

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Ceará - UFC, graduado em História e Especialista em Estudos Clássicos (Cultura Greco-Romana) pela Universidade Regional do Cariri. Professor de educação básica e tecnológica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Tem experiência na área de Sociologia, História Antiga e Medieval e História do Brasil Contemporâneo. Atuando com os seguintes temas: Cultura Popular, Educação Profissional, Mundo do Trabalho e Capitalismo.

Antonio Eudes Xavier, Instituto Dom José - IDJ

Pedagogo, IDJ/UVA, Dirigente Sindial – CUT/CE.

Enéas de Araújo Arrais Neto, Instituto Federal do Ceará - IFCE

Architect, Master in Sociology, Doctor in Education, Post-doctor in Philosophy of Art and subjectivity; PPGE / Education / UFC professor; of the Federal Institute of Education of Ceará - IFCE.

References

ARRAIS NETO, Enéas. Desqualificação global do trabalho: a excentricidade de uma visão unitária da classe-que-vive-do-trabalho. In Trabalho e Crítica, Anuário do GT Trabalho e Educação da ANPED. P. 81-96, Florianópolis, 2002.

SOUSA, Antonia (orgs) Educação profissional: análise contextualizada. Ed. UFC, Fortaleza, 2014.

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado, 1998. Disponível In: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/508200/CF88_EC85.pdf, acessado em: 10/08/2019.

BRASIL. Lei de Diretrizes e bases da Educação Nacional. LDBEN, nº 9.394. Brasília: Câmara Federal, 1996.

EMEDIATO, Carlos Alberto. Educação e Transformação Social. Análise Social. 1978 Disponível em: <http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/1223988831F4kNP5ba1Hw59NP3.pdf>. Acesso em: 25/10/2019.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 12ª Edição. Paz e Terra. Rio de Janeiro, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 49º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. 3. Ed. São Paulo: Cortez, 1999.

GONSALVES, Elisa Pereira. Educação Biocêntrica: o presente de Rolando Toro para o pensamento pedagógico. 2º ed. Editora Universitária-UFPB, 2009.

LÜCK, H. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.

MACHADO, Nílson José. Educação: projeto e valores. São Paulo: escrituras Editoras, 2000. (Coleção Ensaios Transversais).

SCHAFRANSKI, M. D.. A educação e as transformações da sociedade. Publicatio UEPG. Ciências Humanas, Ciências Sociais Aplicadas, Lingüística, Letras e Artes, v. 10, p. 101-112, 2005.

STRECK, Danilo R. Educação e transformação social hoje: alguns desafios políticos-pedagógicos. Revista lusófona de educação, v. 13, p. 77-84, 2009.

Published

2019-12-30

How to Cite

FEIJÓ, Jerciano Pinheiro; XAVIER, Antonio Eudes; ARRAIS NETO, Enéas de Araújo. The Education as an Instrument for Transforming Reality:: application in the central hinterland of Ceará. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 22, p. 103–113, 2019. DOI: 10.29148/labor.v1i22.43891. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/43891. Acesso em: 31 oct. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.